Ashtanga Yoga Stockholm

Yogaträning som ger dig balans i vardagen

Ashtanga Yoga

OM ASHTANGA YOGA

Yoga är en träningsform som har en mycket lång tradition i Indien. Minst ett par tusen år tillbaka i tiden kan man spåra denna träningsform som siktar mot att forma både kroppen och ditt inre.

Yoga introducerades i västvärlden under sent 1800-tal till tidigt 1900-tal, men blev riktigt populärt först på 1980-talet.

Hos oss på Yogashala Stockholm kan du träna yogaformen Ashtanga Yoga och vi förmedlar framför allt varianten Ashtanga Vinyasa Yoga som består av sex serier som etablerades av K. Pattabhi Jois i Mysore i Indien under mitten av 1900-talet. Ashtanga Yoga beskrivs som en modern form av klassisk indisk yoga.

Vad är Ashtanga Yoga?

Ashtanga yoga står för åtta grenars yoga, i grenarna ingår också yogafilosofi. En gren utgörs av den fysiska träningen, metoden går ut på att vi gör asanas – positioner – synkroniserat med andning. Positionerna gör vi i en viss ordning, vilket skapar ett flöde som bygger styrka i kropp och själ. Vi får en slags meditation i rörelse. Det finns ingen press att man ska klara en viss rörelse inom en viss tid. Alla har olika förutsättningar och kroppar. Ledordet är utveckling, såväl kroppsligt som mentalt.

I Ashtanga Yoga utgår vi från serier av kroppsrörelser som synkroniseras med andningen. Det hjälper dig att bygga upp din kropp och din koncentration parallellt. Under nybörjarkurserna ligger ett större fokus på att läraren leder träningen så att du lär dig de olika serierna och att utföra varje rörelse rätt. Efter en tids träning får du mer frihet att utföra rörelserna i din egen takt och läraren fungerar mer som en guide som hjälper till med små justeringar.

Ett Ashtanga Yoga-pass brukar för det mesta börja med solhälsningar som är en välkänd serie av rörelser som även används i andra former av yoga. Därefter arbetar man med någon av de andra sex serier som K. Pattabhi Jois arbetade fram, från nybörjarnivå upp till mer avancerade nivåer, för att slutligen genomföra en avslutningsserie. När du har lärt dig grunderna har du alltså möjlighet att utforska varje rörelse och din egen kropp i ett tempo som passar dig och du har möjlighet att lägga extra fokus på de bitar där du känner att du behöver jobba mer eller där du vill utmana dig själv.

Kom förberedd till yoga-träningen

Det finns några saker som är bra att tänka på innan du kommer till din yogaträning.

Till att börja med rekommenderar vi att du duschar före träningspasset då man ofta svettas under träningen. Att åtminstone ha fräschat upp sig genom att tvätta sig under armarna och tvätta fötterna i förväg gör det trivsammare för dig och andra. Träna alltid i rena träningskläder. Gör du detta behöver du för det mesta inte duscha efter träningspasset, då man traditionellt menar att de salter och den svett som du stöter ut under träningen är nyttig och gärna får absorberas av kroppen på nytt.

Ta med en egen yogamatta till träningen. Om du inte har en matta ännu kan du köpa en direkt från oss.

Undvik om möjligt att äta större mängder ett par timmar före din yogaklass. Inta inga drycker sista halvtimmen innan passet. Anledningen till detta är för att undvika kramper eller illamående under träningen. Undvik även rökning före din yogaträning för att inte besvära andra som tränar.

Stäng av din mobiltelefon, varva ner och sänk din egen samtalston så är du fokuserad och redo för ett uppfriskande träningspass som ger dig nytt fokus.

Välkommen att börja träna Ashtanga Yoga hos oss!